perjantai 6. tammikuuta 2012

Niksi kuvavarkauksien varalle

Mieheni ottama kuva oli taas varastettu. Tällä[kin] kertaa kaupalliseen tarkoitukseen. Varas perusteli tekonsa sillä, että löysi kuvan Googlen kautta ja luuli sen siksi olevan sallittua. Paitsi että kukaan ei voi olla niin tyhmä, että oikeasti luulisi tuollaista. Usein näkee, että kuvalähteeksi on ilmoitettu Google, mutta eihän se minkään järjen mukaan ole kuvalähde, jos kuva on vaikka Hesarin sivuilta, mutta ilmestyy Googlen kuvahakuun. Ja tässä tapauksessa minkäänlaista lähdettä ei ollut - ulkomainen valmistaja mainosti omia polkupyörävarusteitaan mieheni ottamalla kuvalla.

Nytpä jaan teille vinkin, jolla voi tarkistaa, löytyykö omia kuvianne vääristä paikoista. Googlen kuvahakukenttään nimittäin voi raahata kuvan ja hakukone etsii sitä kuvaa netistä ja antaa myös tuloksen samankaltaisista kuvista. Näin miehenikin löysi tämän tuoreimman varkaustapauksen. Kannattaa kokeilla; ainakin minulle tämä hieno ominaisuus selvisi vasta äskettäin.

PS: Kuinka moni laittaa jonkin leiman kuviinsa? Olen itse harkinnut asiaa, vaikkei noissa minun kuvissa mitään varastettavaa ole. Mutta inhoan silti ajatusta, että joku veisi niitä.

10 kommenttia:

  1. Vanhasta blogistani "lainattiin" kuvia lapsestani ja ladattiin toiseen blogiin mukamas oman lapsen kuvina. Ei kiva. Sen jälkeen blogasin hetken piilossa, kunnes pari kuukautta sitten palasin julkiselle puolelle (heh), koska aika iso osa blogaamisen riemusta katoaa avoimuuden myötä. Laitan edelleen lapsestani aika paljon kuvia - ihan kasvokuviakin - ja toistaiseksi ilman vesileimoja tms. Koko ajan harkinnassa on kuitenkin niiden lisäilyn aloittaminen - tai ainakin kuvien pienentäminen ennen lataamista niin pieniksi (tyyliin 400 pikseliä leveiksi), ettei niille löytyisi ns. muuta käyttöä niin helpolla...

    Kiitos muuten tuosta Google-vinkistä! En ollut mokomaa ennen tiennytkään. :)

    VastaaPoista
  2. :( Onpa ikävä juttu! Itsekin olen miettinyt kuvien suojaamista jotenkin. Tuntuisi hirveältä että joku niitä luvatta käyttäisi, sen takia toisinaan lasten kuvien julkaiseminen vasta pahalta tuntuukin. Ja silti niin teen...

    VastaaPoista
  3. Mä kyllä ymmärrän jos ihan jokainen kaduntallaaja ei ymmärrä ettei kuvia voi käyttää ilman lupaa varsinkaan ilman linkkiä alkuperäiseen kuvan ottajaan/julkaisijaan mutta kyllä yritysten pitäisi tietää paremmin...

    Mä olen harkinnut tuota kuvan "leimaamista" vaikka eipä mun kuvissa nyt mitään nyysittävää olekaan. Ikinä kun ei tiedä mihin tarkoitukseen niitä käytetään; juuri yhdessä blogissa oli juttua että jotkut teinitytöt olivat laittaneet jollekin nettisivulle pilallaan ilmoituksen "Myydään vauva" missä oli tämän bloggaajan lapsen kuvaa käytetty (tietty ilman lupaa). Eipä olis kiva törmätä vastaavaan ilmoitukseen oman lapsen kuvalla...

    VastaaPoista
  4. Monesti kyllä mietityttää tuo netin "vapaus", kun kuvat lähtevät omille teilleen. Olen miettinyt monesti vesileiman lisäämistä kuviin, mutta se tuntuu niin vaivalloiselta etten ole jaksanut. Kuitenkin tuo vaara on aina olemassa, että joku innostuisi käyttämään niitä ilman tekijänoikeuksia. Tietty vesileimankin saa aina kropattua pois, kun ei sitä nyt ihan kuvan keskelle halua laittaa -vaikeaa... Ajattelkitko lisätä vesileiman kuviin?

    VastaaPoista
  5. Minä rupesin laittamaan tuossa jokin kuukausi sitten vaikka olen samaa mieltä, ei näissä kauheasti mitään varastettavaa ole näissä minun kuvissa :) Tosin, ei siinä kauan mene kun sen tekstinpätkän siihen laittaa. Valitettavasti siinä ei paljon tarvita että sen voi poistaa jos oikein haluaa. Epäilen tosin että joku näkisi sen vaivan minun kuvissa :D

    Tuossahan oli blogi tässä taannoin pystyssä, joka oli siis tekaistu ja siellä oli siis toisten kuvia käytetty. Törmäsin siihen sattumalta. Se on tosin jo poistettu. Nämä taitavat useimmiten jäädä kiinni.

    VastaaPoista
  6. Minä laitoin leimaa, mutta nyt olen jättänyt pois. Vähän olen ajatellut, että noihin skräppeihin voisi laittaa...

    Kiitos vinkistä!

    VastaaPoista
  7. Mä laitan yleensä koirakuviin oman nimeni. Siististi jonnekin päin koiraa, vaikea rajata kuvaa, ilman tekstin hävittämistä. Tuskimpa koiran kuvia muualle nyysitään, ku virtuaali kenneleihin, mutta sekin on riittävän ärsyttävää.

    VastaaPoista
  8. Kiitos paljon kommenteista! Niitähän tulikin paljon!

    Se vesileima on kyllä sellainen, että sen tosiaan saisi pois helposti ja en haluaisi pilata kuvaa työntämällä keskelle kuvaa jotain samanlasísta, kuin valokuvaamoilla on se koevedos-teksti. Olen nimittäin nähnyt sellaisiakin, mutta ehkä ne ovat olleet enemmän sitten myyntitarkoitukseen meneviä kuvia. Ja kuvakokoakin pienensi, mutta ei se vielä niin pieni ole. Mutta siis, oneglma on ollut tuolla miehen blogin puolella, kun hän harrastaa valokuvausta. Omalla kohdalla kyseessä olisi enemmän se suuri mielipaha, mikä siitä tulisi, jos joku varastaisi kuvia ja laittaisi niitä vaikka johinkin tekaistuun blogiin, kuten yllä mainittiin.

    Olen minä monesti miettinyt, onko se hyvä levitellä elämäänsä tällä tavalla, mutta kun en haluaisi rajoittaa, kun tykkään tästä hommasta niin kovasti ja haluan laittaa esille asioita, jotka tekevät minut iloiseksi. Toivottavasti ei sitten joku käytä sitä väärin.

    VastaaPoista
  9. Kauheeta ja hyvinkin ärsyttävää. Mä en jaksa ymmärtää millanen immeinen tekee noin. Ja viel yrityksen piikkiin. Huh huh. Toi Tiin kertoma se vasta ihmetyttääkin, toisen lapsesta otettu kuva julkaistaan omana. Miten kehtaa, tulee edes mieleen.

    Itekin varovasti laitan kuvia nettiin. Joka kuva mietityttää. Vesileimaa oon harkinnut, mutta eipähän mullakaan oo sellasia kuvia jotta tarvis kovinkaan itkeä (vaik varmaan itkisinkin) perään jos joku pöllis niitä. Joten jäänyt vesileimat laittamatta. Pienennän kyllä, en kyl varmaan tarpeeks.

    Kiitti vinkistä, en ollut tota Google-juttua kuullutkaan.

    VastaaPoista
  10. Juu, kyllä Maya minuakin kirpaisisi, olisi varkauden kohteena mikä tahansa kuva. Vaan onhan se sellaista, ettei sitä osaa varmaan arvatakaan, minne niitä kuvia lainaillaan. Muutamista blogeista olen lukenut tästä ilmiöstä. Suututtaa sellainen.

    VastaaPoista

Olemme iloisia kommentistasi!